Potecile Mele

Drumuri, imagini, gânduri

Bari – moaștele Sfântului Nicolae

Săptămâna  trecută, mai precis pe 9 mai, s-a sărbătorit aducerea moaștelor Sfântului Ierarh Nicolae la Bari. Aceasta îmi prilejuiește re-memorarea vizitei pe care am făcut-o la Universitatea din Bari în urmă cu doi ani, în noiembrie 2010. Am petrecut acolo trei săptămâni și, desigur, am fost și la Basilica San Nicola, unde sunt păstrate sfintele moaște. Mai precis, gazdele mele din Bari, foarte amabile, m-au condus la catedrala respectivă chiar în seara în care am ajuns, făcându-mi astfel o mare bucurie (fiindcă, eu, desigur, mă gândeam că o să caut catedrala dar nu mă așteptam ca în prima seară să ajung deja în pragul ei). Numai că nu am putut vedea din prima seară  sfintele moaște, pentru că era târziu și catedrala era închisă.  Iată câteva imagini ale fațadei severe și maiestuoase, în stil romanic.               Catedrala a fost ridicată special pentru a adăposti moaștele Sfântului Nicolae, care fuseseră aduse din Mira Lichiei (în Turcia de astăzi). Se spune că Sfântul Nicolae s-a arătat în vis unui preot din Bari, și i-a spus acestuia că ar vrea ca osemintele sale  să ajungă în Bari. În urma acestui vis, s-a organizat o expediție la Mira, cu scopul aparent de a face negoț cu grâne, dar cu acela ascuns de a aduce moaștele Sfântului la Bari. Expediția s-a întors victorioasă la Bari, pe 9 mai 1087. De atunci în această zi moaștele izvorăsc mir care se adună și se împarte mulțimii spre tămăduirea bolilor.

O frumoasă relatare a aducerii moaștelor, ca și a contextului istoric în care aceasta avea loc găsiți aici: http://www.sfantulnicolae.info/moaste.php.

Ziua de 9 mai este sărbătorită cu multă bucurie  în Bari, fiind concurată doar de  ziua de 6 decembrie, când este tot ziua Sfântului Nicolae (când vine și pe meleagurile noastre mult iubitul de copii –și nu numai de copii- Moș Nicolae).

Întrucât în prima seară nu am putut vedea moaștele,  am rugat-o pe colega care mă invitase la Bari să mai mergem într-o după-amiază să vizitez catedrala și să mă închin la sfintele moaște. Ceea ce am făcut, dar abia spre sfârșitul vizitei mele.  Basilica San Nicola, este măreaţă, văzută atât din exterior cât și  din interior. Exteriorul este foarte sobru şi, aş zice, rece, auster.  Interiorul este impresionant atât prin dimensiuni, cât şi prin eleganţa, tot oarecum rece, a  liniilor.

Moaștele Sfântului se află într-o capelă situată la subsolul catedralei, puse în masa altarului, unde se oficiază slujbe catolice dar unde s-au oficiat și multe slujbe ortodoxe, chiar  în limba română. Iată imagini din capelă. Aceasta, fiind  micuţă şi nu prea înaltă este mult mai caldă, mai prietenoasă decât restul catedralei.

 

Ultimele două imagini conţin chiar masa altarului în care se află Sfintele Moaşte.  Grilajul care apare în prima imagine se deschide în zile de sărbătoare, astfel încât credincioșii să se poată apropia şi să le poată săruta.

Moaștele sunt foarte căutate. Pe lângă localnici -italieni dar și alte nații (români, de ex. – în Bari sunt în jur de 3000 de români)- , vin să se închine la Sfântul mulți pelerini din alte țări. Când am vizitat noi capela, era acolo un grup de credincioși care citeau Acatistul Sfântului, dar nu mi-am dat seama în ce limbă vorbeau – părea arabă.  Aveau acel  tip de evlavie care se întâlnește la noi sau la ruși, și asta m-a făcut să cred că erau ortodocși.

În apropierea catedralei se află o mică biserică, numită San Gregorio, care a fost pusă la dispoziţia comunităţii române ortodoxe  din Bari, şi unde slujeşte părintele Mihail  Driga, pe care l-am cunoscut (am participat la o vecernie în Basilica San Gregorio alături de români de-ai noştri, unii mai înstăriţi, alţii mai amărâţi, toţi preocupaţi de multele probleme ale vieţii „afară”  şi bucuroşi să audă vorbă românească).  La adresa http://video.crestinortodox.ro/lPcPGhQO4vi/Moastele_Sfantului_Nicolae_Bari.html%20lo  este o filmare cu părintele Driga oficiind slujba Acatistului Sf. Nicolae chiar în Basilica San Nicola, lângă masa altarului ce conţine Sfintele Moaşte.

Am fost foarte bucuroasă să îl vizitez pe Moş Nicolae chiar în casa unde se odihnesc cinstitele sale moaşte şi i-am fost recunoscătoare gazdei mele care m-a condus şi a avut şi răbdarea de a asista la vecernie şi la slujba Acatistului în Basilica San Gregorio. La sfârşit, am făcut o mică plimbare prin partea veche a oraşului şi pe malul mării, aflat în imediata vecinătate a Catedralei Sf. Nicolae. Pentru completarea atmosferei, iată câteva imagini. Slavă lui Dumnezeu pentru toate!

5 comentarii la “Bari – moaștele Sfântului Nicolae

  1. Ileana Iancu
    17 mai 2012

    Tine-o tot asa , imi place tare mult !

    • Anca V.
      17 mai 2012

      Mulţumesc pentru încurajare!

  2. IONITA MIHAELA-NICOLETA
    9 mai 2017

    Superbe imagini! Poate o data cu ajutorul Domnului voi putea ajunge acolo cu familia mea! Important este sa sper! Si daca nu voi putea ajunge va multumesc din suflet pentru aceste poze superbe!

    • Ana V.
      9 mai 2017

      Mulțumesc pentru cuvintele bune! Să vă ajute Bunul Dumnezeu și Sfântul Nicolae să ajungeți!

    • Manea silviu
      6 decembrie 2019

      Cu siguranta veti ajunge !

Lasă un comentariu

informatie

Această înregistrare a fost postată la 15 mai 2012 de în pe-afară şi etichetată , , , .

Arhive

Scrieti adresa d-voastra e-mail ca sa fiti anuntat(a) cand pun o postare noua pe blog

Alătură-te celorlalți 18 abonați.

Flag counter

free counters