Potecile Mele

Drumuri, imagini, gânduri

Semnal de alarmă. Copiii noștri sunt în pericol!

Aceia dintre noi care suntem cât de cât responsabili și atenți la cele ce se întâmplă cu noi în ultima vreme, avem intuiția faptului că privitul îndelung la televizor face mult rău.

Am avut șansa să găsesc câteva cărți scrise de Virgiliu Gheorghe asupra acestui subiect. Cărți foarte bine scrise și în care se pune degetul pe rană și se explică foarte clar despre ce este vorba. Astfel, am citit cărțile : „REVRĂJIREA LUMII sau de ce nu mai vrem să ne desprindem de televizor”, „Știința și războiul sfârșitului lumii. Fața nevăzută a televiziunii”,  și, de curând, „Efectele micului ecran asupra minții copilului” (aceasta din urmă are ca și co-autori pe Nicoleta Criveanu și Andrei Drăgulinescu).

Cărțile acestea  au venit în întâmpinarea interesului meu, pentru că și eu, tot lucrând la calculator (care și el are un mic ecran) m-am întrebat de multe ori dacă Dumnezeu a făcut creierul uman astfel încât acesta să conviețuiască bine cu o utilizare îndelungă a tv-ului sau calculatorului. Cum uneori m-am simțit rău după o expunere prelungită la ecranul computerului (pentru că tv-ul nu îl urmăresc decât la modul minimal și foarte selectiv), m-am întrebat dacă nu cumva acesta  produce schimbări fizice, în structura creierului? Răspunsul, din păcate, este pozitiv.

O să mă refer acum doar la cartea  „Efectele micului ecran asupra minții copilului”, pentru că problema dezvoltării intelectuale a copiilor este una de interes general (fie avem copii mai mici, fie avem sau așteptăm nepoți, fie, pur și simplu, ne interesează viitorul acestei țări). E o carte pe care o recomand tuturor părinților, bunicilor, și celor implicați în educarea copiilor. Cartea arată clar, cu argumente rezultând din cercetarea subiectului de către oameni autorizați, că obiceiul de a privi la televizor la vârste mici strică efectiv structura cerebrală a copilului, făcându-l inapt de a desfășura un proces de învățare susținut, la vârsta școlară și mai apoi. Aceasta, chiar dacă se vizionează emisiuni „educative” deci special concepute ca să îl instruiască pe cel mic.

Pentru a stârni interesul față de carte, reproduc aici câteva paragrafe, luate din diverse capitole.

Se pare că mediul televizual cultivă preferențial și maladiv emisfera dreaptă (a creierului n.n.) , în timp ce, concomitent, o inhibă pe cea stângă. Aceasta explică de ce, pe parcursul vizionării, activitatea emisferei stângi este redusă extrem de mult. … Maria Winn spune că „timpul petrecut de copii în fața televizorului, ca timp cheltuit în activități non-verbale, prioritar într-o activitate vizuală, conducând la nedezvoltarea emisferei stângi, subminează  dezvoltarea limbajului și a cititului.” (Winn, 1996). Soții Emery sunt mult mai fermi. Studiile realizate de ei demonstrează că „suprastimularea sistemelor non-verbale ale emisferei drepte, prin vizionare excesivă, chiar și la copiii înzestrați, poate duce la o vătămare a căilor neuronale esențiale dezvoltării vorbirii, scrisului și gândirii critice (ariile emisferei stângi) dacă acestea nu sunt deplin dezvoltate.” (Healy, 1990)

Prin urmare, gândirea logică și analitică, exprimarea corectă, gramatical vorbind, a ideilor, cititul, scrierea, raționamentul matematic și științific, împreună cu alte abilități din cele procesate de emisfera stângă, sunt puse în criză în societatea modernă, prin vizionarea excesivă a televizorului și prin utilizarea calculatorului.

„Școlile americane sunt invadate de elevi care nu pot să asculte sau să urmărească o prezentare simplă, care au probleme cu memoria, care nu pot urmări o succesiune de date, nu pot citi nimic din ce ei consideră plictisitor, care sunt incapabili să rezolve o problemă elementară. Majoritatea acestor copii prezintă dificultăți în ascultarea (urmărirea) cu atenție a unui mesaj, precum și tulburări de limbaj. Chiar și elevii cei mai normali ajung să întâmpine mari dificultăți în concentrarea minții pe o sarcină de învățare pe o durată mai lungă de timp.” (Healy, 1990)

Learning disability LD (incapacitate de învățare) este afecțiunea responsabilă, după cei mai mulți cercetători, de apariția tabloului simptomatologic descris anterior. Termenul a apărut la începutul anilor `70, la momentul maturizării primei generații de tineri crescuți cu televizorul. Atunci el desemna un număr mult mai restrâns de disfuncții. Însă, odată cu creșterea în proporție geometrică a cazurilor, acesta și-a lărgit aria de acoperire simptomatologică. Astăzi, el se referă la toți copiii care prezintă deficiențe de ordin intelectual sau emoțional, precum și la cei care întâmpină probleme semnificative în procesul de învățare datorită unor cauze necunoscute. În America, susține Dr. Wang, până la 80% din copiii de școală pot fi diagnosticați ca având simptomatologia LD, folosind una sau mai multe metode întrebuințate de obicei în școlile americane.” (Healy, 1990).

….

Prin prisma celor prezentate anterior, se poate ajunge la concluzia că structura corticală a celor care au crescut cu televizorul va defavoriza în mod decisiv capacitatea de a citi.

Așadar, incapacitatea de a citi a copiilor de astăzi nu se datorează atât indispoziției pe care ei ar arăta-o față de o activitate care cere un efort mai mare decât vizionarea TV, cât mai cu seamă unei nedezvoltări normale a cortexului, fenomen care îngreunează înțelegerea și însușirea semnificației lucrurilor citite.

În speranța că am reușit să vă stârnesc interesul, vă recomand să  citiți cartea, și să luați măsuri pentru protejarea copiilor pe care îi aveți în familie. Cartea se găsește la diverse librării online (o căutare pe net va furniza mai multe astfel de librării)  sau, în București, la Librăria Sophia, de lângă dealul Patriarhiei.

Vă mai recomand diverse conferințe ale lui Virgiliu Gheorghe, pe care le găsiți pe youtube, de exemplu conferințele

Dezvoltarea și funcționarea creierului copiilor și tinerilor în lumea de azi

Efectele televiziunii și internetului asupra sănătății mentale.

În spiritul ideilor de mai sus, este bine să audiați conferințele, fără să stați să priviți ecranul toată durata lor (la a doua, oricum, singura imagine este un afiș).

Vă urez lectură cu folos și… aveți grijă de copii!

Lasă un comentariu

informatie

Această înregistrare a fost postată la 15 decembrie 2013 de în actualitate.

Arhive

Scrieti adresa d-voastra e-mail ca sa fiti anuntat(a) cand pun o postare noua pe blog

Alătură-te celorlalți 18 abonați.

Flag counter

free counters